Vilken är den mest effektiva reklam för småföretag? Effektiv reklam på Internet. Typer av Internetreklam De mest effektiva typerna av reklam på Internet

Vilken reklam är mest effektiv? Hur nödvändigt är det för små och stora företag? Dessa och andra frågor uppstår för alla som börjar göra affärer och ställs inför det faktum att för att öka försäljningen och marknadsföra sin egen produkt måste de prata om sin verksamhet.

Typer av reklam

Idag kan du presentera information om dina aktiviteter på helt andra sätt. Innan du börjar marknadsföra ditt företag måste du bekanta dig med typerna av befintlig reklam och välja den mest lämpliga för dig själv. Detta krävs för att förstå vad som är den mest effektiva reklam för exempelvis ett byggföretag.

De flesta av de informationsbudskap vi ser är kommersiell reklam som syftar till att locka köpare, men det finns också sociala och politiska.

  • extern - presenteras i form av skyltar, affischer på kollektivtrafik, skyltar, skyltar etc.;
  • genom media - TV, radio, tidningar och tidskrifter;
  • internetbanner, sociala nätverk, kontextuell reklam, hyperlänkar.

Reklamens roll i näringslivet

Reklam är inte bara en lyx. Detta verktyg är nödvändigt för varje entreprenör för att sprida information om sig själv till målgruppen och marknadsföra sitt namn i företagsrankningen. Detta kommer att bidra till att presentera dig som ett pålitligt, solvent och ansvarsfullt företag.

När du använder dig av kompetent marknadsföring kan du enkelt svara på vilken reklam som är mest effektiv för din verksamhet och dessutom skapa en positiv image, framhäva fördelarna och bilda en lojal attityd mot företaget.

Du ska inte utgå ifrån att småföretag inte behöver reklam, att bara mun till mun fungerar här. Detta är fel. Hur som helst hjälper reklam att berätta för potentiella köpare om företaget och marknadsföra företagets produkt på marknaden.

Det är viktigt att välja en typ som inte kommer att påverka din budget för mycket, men som samtidigt hjälper dig att marknadsföra dig själv och öka igenkänningen.

Småföretag: hur man annonserar det

Små företag, som stora, kräver reklam, vilket du inte bör vägra, även om du inte har extra pengar. Du bör veta: den avgörande perioden i utvecklingen av någon aktivitet är de första 2 åren, när första bekantskap, anpassning och erkännande inträffar. Under denna period bör marknadsföringen vara så intensiv och händelserik som möjligt.

Innan du bestämmer dig för metoden för att marknadsföra ett företag är det värt att studera så mycket information som möjligt om frågan: vilken reklam är den mest effektiva? Statistik är en övertygande sak och, med hjälp av specifik data, hjälper dig att göra ditt val.

Det är viktigt att fokusera på specifika erbjudanden och vägra använda mallord som "billigt", "snabbt", "med garanti", "lönsamt" etc. Om sådana metoder en gång hade en bra effekt på potentiella köpare, så är det nu lockar inte, men stöter till och med bort. Människor behöver specifika siffror, en förståelse för vad de kommer att betala för.

Metoder för att öka försäljningen

Det finns flera metoder och typer av annonsering, som var och en syftar till att öka försäljningen och göra vinster, men alla dessa är inte spontana handlingar, utan en tydligt genomtänkt strategi. Vilken reklam som är mest effektiv för små företag kan förstås efter en tid, men det är ett faktum att alla typer är föremål för en viss struktur:

  • problem - om du säljer en produkt eller tjänst som kan hjälpa till med en lösning, då kan du använda frågesatser när du annonserar: "Trött på att vänta på att priserna ska falla?", "Är du trött på att betala för mycket?" etc.;
  • lösa problemet - efter att frågan har ställts ger du i förväg svaret att det är ditt företag som kan lösa det och på förmånliga villkor;
  • erbjudandet är unikt - många företag kan ge assistans, men du måste vara annorlunda än dem och erbjuda något som ytterligare lockar målgruppen;
  • begränsningar - människor kan vara intresserade av din produkt och tjänst, men de kommer att tänka på att köpa senare för att noggrant tänka över det. Det är värt att införa en tids- eller tillgänglighetsgräns så att människor kan göra inköp snabbare;
  • samtal - efter att intresse och köplust dyker upp måste köparen omedelbart se vart man ringer, hur man beställer, hur man betalar.

Hur attraherar man konsumenter?

Vilken reklam är mest effektiv? Statistik bekräftar att inte alla företag har råd att prata om sig själva i tv eller radio, eftersom de inte har så mycket pengar. Naturligtvis, innan han annonserar på en eller flera källor, studerar ägaren data som visar de mest effektiva metoderna. Men det är värt att komma ihåg att varje affärsområde har sin egen typ av marknadsföring och sina egna indikatorer som är effektiva.

Enligt statistiska uppgifter med exemplet med plastfönster i staden Ufa varierar kostnaden för en attraherad kund mycket på olika sätt. Reklam gavs i radio, i tidningar och tidskrifter, utomhusreklam, i helpdesk och på Internet. Den billigaste kampanjen var på Internet, där 42 rubel spenderades, och den dyraste på radion var mer än 15 tusen rubel. Detta tyder på att du på Internet kan anpassa reklam specifikt för din kund, kontrollera budgeten och bestämma kostnaden för kontakten.

Budgetreklam i småföretag

  1. Telemarketing – att ringa potentiella kunder kan locka köpare, men de kan också stöta bort dem. Reklam på detta sätt måste vara korrekt sammansatt: texten måste vara kort, men koncis och begriplig. Denna metod är dock ineffektiv och kan stöta bort människor.
  2. Att skicka meddelanden till e-postadresser och på sociala nätverk - denna typ tar tid, men kräver inga ekonomiska investeringar. Det är också ineffektivt, men det kan locka en viss andel av köparna.
  3. Broschyrer. Denna typ av reklam kräver naturligtvis vissa investeringar: det är nödvändigt att trycka materialet i ett tryckeri, helst i färg, vilket kommer att locka folk mer. Detta är ett erkänt marknadsföringsverktyg, men bara om det är rätt skrivet - bra text, ljusa bilder, högkvalitativt papper. Den ska fördelas på gator med hög trafik.

Hur utvärderar man effektiviteten?

Vilken är den mest effektiva reklammetoden och hur utvärderar man den? Efter att detta verktyg har lanserats kommer ägaren att vilja veta hur reklam påverkade försäljningen, om det är värt att använda det i framtiden eller om det är bättre att ändra något.

Det finns två mått på reklameffektivitet: kommunikation (d.v.s. hur väl och exakt budskapet förmedlar information till målgruppen) och ekonomiskt. Det är värt att veta att denna indikator delvis beror på ägaren, som bestämmer budgeten, strategin, parametrarna, och delvis inte beror på, eftersom det finns okontrollerbara faktorer: egenskaper hos publiken, reklamtid, juridiska krav.

Men bedömningen av effektivitet beror på den specifika marknadssituationen: hur många liknande företag finns det, vilka metoder valdes och varför? För småföretag rekommenderas det att organisera kampanjer med direktklicksmetoder, det vill säga resultatet ska vara jämförbart: de lanserade en annons för tio rubel - de fick trettio, vilket betyder att det fungerar. De lanserade det för fem rubel - de fick tre, metoden fungerar inte och företaget går i minus.

Ett komplext tillvägagångssätt

Det är omöjligt att ge samma bedömning av effektiviteten av reklam för varje affärsområde och använda statistiken över resultaten från ett företag för att analysera ett annat. Denna metod kommer bara att slösa bort din budget och kommer inte att vara till någon nytta.

I kontakt med

Klasskamrater

Varje företagare vet: för att öka intäkterna från de varor som produceras eller tillhandahållna tjänster måste du använda reklam. Men inte alla är medvetna om vilka typer av reklam som är mest effektiva och låter dig få större fördelar till lägre kostnader.

Koncept och typer av effektiv reklam

Reklam är en typ av kommunikation mellan människor som sprider information om något, främst om en produkt eller tjänst. Människor har använt dess tjänster sedan urminnes tider. Under ganska lång tid trodde man att detta koncept är förknippat med utbyte av information genom alla tillgängliga kommunikationsmedel. Med utvecklingen av reklamverksamheten har många nya typer av kommunikation dykt upp. Det är områden som utställningsaktiviteter (Exhibition Activities), varumärkesbyggande (Branding), PR (Public Relations), sponsring (Sponsring), direktmarknadsföring (Direktmarknadsföring), reklam på försäljningsställen (Point of Sale), marknadsföring av varor och tjänster (säljfrämjande) och många andra. Annonsverksamheten kan syfta till att lösa olika problem, vilket ger upphov till ett stort antal av dess varianter och distributionskanaler.

Under 2000-talet, med tillkomsten och den snabba utvecklingen av teknik, har mer än 20 olika typer av reklam dykt upp. Företag har nu ett enormt urval av vilken effektiv typ av reklam som ska användas för sina företag och vilken typ av produkt som kommer att ge större fördelar. Nu kan alla organisationer, stiftelser, företag och till och med en enkel person som producerar något inte klara sig utan marknadsföring. Det är nödvändigt att förmedla information om en aktivitet, produkt eller tjänst till en potentiell publik. Tack vare det stora utbudet av medel och priser kan alla ta till dess hjälp.

Som regel gäller att ju större organisationen är, desto större summor avsätter den för sin marknadsföring. Sådana effektiva investeringar ger hög avkastning. Och när vinsterna växer ökar storleken på reklamkampanjen så att så många som möjligt lär sig om den nya produkten. Därför tilldelar välkända varumärken, vars räckvidd är mycket bredare än de som precis har startat sin verksamhet, enorma summor pengar för att upprätthålla en positiv bild av företaget så att människor inte glömmer sin existens. Affärstillväxt leder oundvikligen till en ökning av budgeten för dessa ändamål.

Man tror att ju dyrare desto bättre. Detta är inte alltid fallet med reklam. Det är inte nödvändigt att betala mycket om din publik inte är stor, eftersom det inte kommer att vara effektivt. Det vill säga, du behöver inte berätta för hela landet om din produkt om dina kunder är koncentrerade till bara en stad. I det här fallet är det bättre att välja en mer ekonomisk typ av marknadsföring. Men reklam har sina egna egenskaper och nyanser som du behöver känna till för att få maximala resultat med en liten investering.

Vilken effektiv typ av reklam är mer lämpad för att marknadsföra vissa typer av produkter och tjänster? Alla varor kan delas in i "emotionella" och "rationella". För den första typen är det bättre att välja tv, radio eller internet, där kontakt med publiken är möjlig. Och för "rationella" produkter är tidningar, tidskrifter, stadsbanners eller seriösa webbplatser mer lämpliga. Samtidigt är det viktigt att förstå detaljerna i dina produkter och målgrupp för att avgöra vilken typ av media som bättre kan förmedla information. Det finns gott om alternativ. Du måste studera alla möjligheter, korrelera dem med önskat resultat och förstå vilken effektiv typ av reklam som passar just ditt företag. Var uppmärksam på faktorer som kostnad, distributionsregion, tid och plats samt antal kontakter med potentiella kunder.

Vilka typer av effektiv annonsering finns på Internet?

Onlineannonsering passar alla företagare. Dess nyckelfunktioner är tillgänglighet och interaktivitet, och den använder planering och resultatövervakningssystem för att locka stora grupper av konsumenter. Därför spelar det ingen roll vad du producerar och för vilken publik. Internet öppnar enorma möjligheter för dig.

kontextuell reklam

  1. Banderoller och texter. Denna typ är mindre irriterande för webbplatsbesökare och kan vara mer effektiv. Annonsblock visas på webbplatser med innehåll som motsvarar dem.
  2. Annonsering i sökmotorer. Alla effektiva typer av annonsering på Internet kan inte jämföras med annonser i sökmotorer. De visas när en besökare söker efter en produkt via en sökmotor. Hans begäran finns också i en annons som visas till höger eller vänster. Det vill säga, om detta är ordet "soffa", kommer texten att visas på sidan: "Köp en soffa" eller "Sofffabriken kommer att producera högkvalitativa soffor och stolar." I de flesta fall letar en person efter den produkt han vill köpa. För att han ska se din annons först måste den stå högre i listan och innehålla de vanligaste orden. Då blir det mer effektivt, men också dyrt. Huvudoperatörerna för kontextuell reklam är Yandex.Direct, Google.AdWords, Begun.

Displayannonsering

Detta är en typ av kommunikation på Internet där reklaminformation, bestående av text, grafik eller ljudmaterial, läggs ut på olika webbplatser och riktar sig till målgruppen.

I de flesta fall förväxlas denna typ med displayannonsering eftersom den syftar till visuell perception. Men detta koncept är mycket bredare. Den innehåller olika typer av visuell information och ljudinformation: videor, banners, varumärke.

Typer av banners:

  • Bristningar– block som liknar dukar som hänger på gatan, endast placerade på platser överst på sidan.
  • Rik media– en flashbanner som innehåller animationer och ljud som dyker upp överst på huvudsidan innan den öppnas.
  • Pop-under– ett automatiskt popup-fönster som, när du försöker stänga det, öppnar en ny flik med en annonssida.
  • Popup-banners– en typ av modul som först dyker upp på sidan i liten storlek, och när du håller muspekaren över den expanderar den för att fylla hela skärmen.
  • Imiterade banderoller– banners som liknar ett meddelande från ett socialt nätverk (VKontakte eller Facebook) i storlek, placerade längst ner på sidan till höger eller vänster.
Typer av videoannonsering:
  • Pre-rolls(pre-roll) - videor som en webbplatsbesökare tittar på innan han öppnar sidan han behöver.
  • Mid-rolls Och postroller(post-roll) - videor som visas i mitten eller slutet av videomaterialet valt av tittaren.
  • Täcka över(överlägg) är en grafisk banner som visas medan videon spelas upp.

Displayannonsering är en av de mest effektiva typerna av modern reklam, som ger mycket fler fördelar än det traditionella alternativet. Detta uppnås tack vare tydlig inriktning, det vill säga förmågan att från hela publiken endast identifiera den del av den som passar de givna kriterierna. Demonstrationen av en video eller banner beror på webbplatsens tematiska fokus. Publiken kan justeras efter visningstid, region, frekvens och andra parametrar, vilket hjälper till att dra till sig mer uppmärksamhet från potentiella kunder.

Teaser-reklam

Detta är en liten bild och liten text som kort beskriver produkten. Teaser betyder att väcka uppmärksamhet. Dess huvudsakliga tekniker är lockande rubriker och ljusa, minnesvärda bilder som kan väcka användarens nyfikenhet och uppmuntra honom att gå till webbplatsen.

För att göra denna reklam mer effektiv är det bättre att tillgripa tjänsterna från teaser-nätverk. Detta är ett nätverk av affiliate-webbplatser där du kan lägga upp dina annonser och tjäna pengar på det. De har ett brett och flexibelt utbud av inställningar för att välja målgrupp eller geotargeting. Här är exempel på några effektiva typer av teaser-nätverk: Kadam.ru, Direct/ADVERT, Visitweb.com, RedClick.ru, TeaserNet.com.

Sådana effektiva typer av modern reklam som teaser-reklam beror på originaliteten hos det valda tillvägagångssättet - det borde skilja dig från de redan tråkiga och irriterande vanliga reklamkampanjerna. Men om det inte finns någon individualitet kan resultatet bli en effekt helt motsatt förväntningarna.

Annonsering i temabloggar

Dessa är recensioner och meddelanden på forum, bloggar och webbplatser. De är riktade till en specifik användare. Om en person bestämmer sig för att köpa en viss typ av produkt, uppmärksammar han recensioner om den när han söker på Internet, köpt från en specifik tillverkare. Baserat på dessa svar, under vilka reklam är förtäckt, gör kunden sitt val. Han menar att eftersom människor använder produkten betyder det att den är bra och av hög kvalitet.

  • Banner, mediareklam, presenterad i form av en bild, som borde vara mycket original och kommer att komma ihåg av besökaren under lång tid. För att en person ska kunna följa länken till tillverkarens webbplats måste bannern se den mest icke-standardiserade och iögonfallande ut. Denna typ av marknadsföring kan vara irriterande, men effektiviteten och effektiviteten här är mycket högre än traditionella metoder.
  • Kontextbaserad annonsering hjälper till att öka försäljningen. Den används tillsammans med banner och text och visas endast när intresse för produkten visas.
  • Textannonsering beskriver produkter genom en textannons. Det är minnesvärt tack vare dess lakoniska slogan.

Annonsering på tematiska webbplatser

Detta är en effektiv typ av reklam där olika webbplatser fungerar som en plattform för att lägga ut annonser. De kan presenteras i form av text, animation eller grafisk banner. Huvudfunktionen här är att annonsering och webbplatsinnehåll bör vara tematiskt lika. Denna typ kan locka ett mycket stort antal potentiella köpare. Samtidigt får webbplatsägare goda inkomster från reklam. De tjänar en viss procent per klick, det vill säga från varje klick på en länk som publiceras på webbplatsen till annonsörens portal. Vissa människor gillar inte att söka efter produkter via sökmotorer eller kanske inte är medvetna om existensen av denna typ av tjänster. Reklam på webbplatsen tillåter sådana människor att bestämma att de behöver en specifik produkt. Om det finns tusentals av dem kommer du att få seriösa inkomster, vilket uppmuntrar webbplatsägare att utveckla sin verksamhet.

Reklam på sociala nätverk

Detta är en möjlighet att förmedla information om produkter till målgruppen genom tillkännagivanden eller skapande av speciella grupper och organisering av kampanjer. Denna effektiva typ av reklam kännetecknas av att nästan alla använder sociala nätverk, och detta ger ännu större publiktäckning.

  1. Allmänna sociala nätverk- den vanligaste typen. Dessa är VKontakte och Odnoklassniki för Ryssland och Facebook och Bebo för väst. Här kan användare chatta, visa bilder, titta på film och lyssna på musik. Annonskampanjer som genomförs på sådana sociala nätverk är riktade mot målgruppen. Du kan också lägga upp annonser i tematiska grupper.
  2. Professionella sociala nätverk– det här är sådana typer av sociala nätverk som det ryska "My Circle", "Professionals" och "Rb.ru" och det västerländska "XING" och "Linkedln". De riktar sig till företrädare för ett visst yrke. Här söker arbetsgivare medarbetare och vice versa. Allt är föremål för arbetsfrågor: flödet publicerar företagsnyheter, företagsrapporter och olika typer av pressmeddelanden.
  3. Sociala nätverk efter intressen. Intressen kan vara av olika slag: film, musik, böcker eller modern teknik. På deras grund förenas människor. Ryssar älskar MySpace och Last.fm mest. "MyAnimeList" är populärt i väst. Här ska annonser ha ett specifikt tema som passar publikens behov.
  • Viral marknadsföringär en typ av spridning av information om en produkt eller tjänst där människor själva överför information till varandra. Det mest effektiva sättet är att använda en video, som först publiceras på sociala nätverk som specialiserar sig på video (YouTube, Vimeo, RuTube), eller i tematiska grupper på VKontakte, och sedan börjar användarna själva distribuera den här videon bland sina vänner.
  • Gerillamarknadsföring bidrar till bildandet av en uppfattning om en produkt eller tjänst. Potentiella köpare litar mer på personer med personlig erfarenhet än att annonsera i officiella källor. Effektiv gerillamarknadsföring fungerar så här: en person skapar ett konto på ett socialt nätverk och börjar skapa en miljö för sig själv, gör bekantskaper och deltar i diskussioner. När förtroendet för det ökar börjar huvudåtgärderna - det är nödvändigt att berömma den önskade produkten och skälla ut konkurrenterna. Du kan skriva inlägg på din sida eller i tematiska diskussioner. Det viktigaste är att prata om din egen erfarenhet. Denna metod låter dig bygga förtroende bland läsarna.
  • Artiklar och publikationer, som publiceras på vissa sociala nätverk kommer att ge fler fördelar än de som publiceras på professionella webbplatser. Det är mycket lättare att hitta din målgrupp på sociala nätverk. Det är meningslöst att publicera en artikel om lanseringen av en ny bok eller film på högspecialiserade webbplatser dedikerade till litteratur eller film. Det bästa resultatet från en sådan publikation kommer att uppnås när den placeras i en tematisk grupp på VKontakte, där antalet prenumeranter överstiger en miljon.

Reklam på sociala nätverk tilltalar målgruppen direkt, eftersom det låter dig rikta in dig utifrån olika kriterier: plats, kön, ålder, typ av aktivitet, intressen. Detta är dess otvivelaktiga fördel.

Annonsering på nyhetsportaler

Kan förekomma i form av PR-artiklar (artiklar med ett beslöjat reklambudskap), innehållsannonsering (textblock med liknande ämne) eller vanliga banners (popup-block). Denna effektiva typ av reklam placeras på specialiserade nyhetssajter och hjälper till att fånga uppmärksamheten hos en stor krets av människor som är vana vid att följa de senaste händelserna på dessa portaler. En bred publikbevakning bildas på grund av att nyheter dyker upp varje timme. Både chefer och vanliga människor som behöver hålla sig à jour med situationen inom politikens, ekonomins eller kulturens värld besöker nyhetsportaler flera gånger om dagen. De delar den information som intresserar dem mest med vänner eller publicerar länkar till specifika nyheter på sina sociala nätverksprofiler, vilket lockar ännu mer uppmärksamhet till resursen. Och de ser alla reklaminformation på den här sidan. Genom att klicka på en banner eller text går potentiella kunder till annonsörens webbplats och, om de är intresserade av en produkt eller tjänst, gör ett köp, vilket betyder att annonseringen har lönat sig.

Vissa företagare, såväl som deras chefer, gillar inte att annonsera direkt eftersom det inte ger tillräckligt med vinst. De anser att den mest effektiva typen av modern reklam är artiklar i olika medier. Men det är ganska svårt att skriva en bra artikel där reklamkomponenten inte är uppenbar. Därför är det bättre att skriva pressmeddelanden. Detta är en liten text vars huvudsakliga funktion är att presentera en ny produkt eller tjänst, tillkännage en händelse i ett företags liv eller bjuda in till ett event. Sådana artiklar är billigare än vanliga på grund av deras korthet och koncisthet. Och de förmedlar information till publiken i en mer specifik och effektiv form.

Sökmotoroptimering (SEO)

Detta är en speciell typ av innehållsförberedelse, utformad för att vara den första att visa information om webbplatsen när den efterfrågas i någon sökmotor. Det vill säga, om en person skriver in ett ord eller en fras i en sökning, så måste samma ord finnas på ett visst sätt i texterna på sajten så att det visas bland de först hittade. När allt kommer omkring går ofta en besökare som letar efter information eller en produkt på Internet inte längre än den första sidan med en lista över möjliga resurser som sökmotorn tillhandahåller. Därför är det oerhört viktigt att ligga högst upp på listan för att få fler besök.

Effektiva optimeringsalternativ:

  • Vit optimering. Detta inkluderar alla typer av optimering som inte strider mot sökmotorernas regler. Detta innebär att korrekt sammanställa innehållet på själva webbplatsen, dess interna innehåll, såväl som åtgärder utanför den: distribuera information på andra webbplatser, publicera pressmeddelanden och artiklar, använda funktionerna i sociala nätverk och affiliate-program. I det här fallet indikeras alltid en länk till resursen, genom att klicka på vilken besökaren förs till den optimerade webbplatsen.
  • Grå optimering. Denna typ av arbete innebär användning av nyckelfraser i texterna. Ibland bryter de mot det ryska språkets lagar: "Mjölk är en mejeriprodukt som innehåller mjölkfetter." För att göra optimerarens arbete mer effektivt måste det ske i flera steg. Först identifieras de vanligaste frågorna i söktjänster för en specifik produktkategori. De vanligaste orden väljs bland de mottagna orden och nyckelfraser sammanställs utifrån dem. Sedan bestäms hur många sådana fraser som ska återspeglas i texten, liksom deras densitet, antalet exakta förekomster och med möjliga morfologiska och grammatiska förändringar. Baserat på dessa uppgifter skrivs en artikel som kommer att publiceras på hemsidan.
  • Black hat optimering. Detta inkluderar alla typer och metoder för marknadsföring av webbplatser som påverkar sökmotorernas algoritmer. Följande alternativ är möjliga: använda texter på sidan med ett stort antal effektiva nyckelfrågor (dörröppningar), placera dold text, använda "enpixelänkar" med cloaking-tekniken. Detta är en typ av optimering när en sida visas för användaren och en annan skapas för sökroboten.

E-post nyhetsbrev

Skicka e-postmeddelanden som innehåller information om nya produkter, tjänster, evenemang eller annan information som behöver förmedlas så snabbt som möjligt till prenumeranter och målgruppen. De främsta fördelarna med denna typ är snabb avisering, maximal publiktäckning till minimal kostnad. Regelbundna utskick är en typ av reklam som är mest effektiv när det gäller att skapa ett positivt rykte för företaget bland potentiella kunder, bekräfta dess tillförlitlighet och garantera produktionen av kvalitetsprodukter.

De mest effektiva typerna av utomhusreklam

Vilka effektiva typer av reklam finns idag? För att svara på denna fråga, låt oss titta på en annan typ av reklam, som inte kräver stora investeringar och som länge har etablerat sig som ett mycket effektivt sätt att förmedla information om en produkt eller tjänst till konsumenten. Denna typ är utomhusreklam. Det inkluderar alla typer av marknadsföring som används på stadens gator, det vill säga allt som kan ses av alla förbipasserande på gatan eller en person som står i en trafikstockning. Denna metod syftar till största möjliga räckvidd för konsumenter och kostar inte särskilt mycket pengar.

Syftet med utomhusreklam är att påminna om en befintlig produkt eller berätta om platsen för en organisation så att en person lätt kan hitta den. Det är bättre att använda en uppseendeväckande bild och en kortfattad, effektiv beskrivning i designen. Det rekommenderas inte att lägga upp mer seriösa typer av information på det här sättet: en person är osannolikt att uppfatta den korrekt på flykt. Den här funktionen kan begränsa antalet annonsörer.

Viktiga punkter för effektiv utomhusreklam är korrekt användning av design i utformningen av innehåll (så att det är lätt att läsa och snabbt uppfattas), samt valet av en lämplig plats för placering (så att den attraherar förbipasserandes ögon -av och märks).

  1. Sköldar. Alla har säkert sett de välbekanta pelarna med sköldar placerade nära trottoarer och vägar för bilar. Denna typ av marknadsföring lockar uppmärksamhet, men det är viktigt att förstå att små inskriptioner inte märks. Det förväntade resultatet uppnås om du skriver den viktigaste texten med stora bokstäver och så enkelt som möjligt. Det är också bättre att placera information på flera brädor så att en potentiell köpare definitivt kommer att uppmärksamma den. Ett viktigt meddelande bör placeras på arbetssidan av skölden, det vill säga vända mot flödet av människor. Bilden på andra sidan kommer inte att vara lika effektiv eftersom få människor kommer att vända sig om för att läsa den.
  2. Bristningar. Detta är en typ av duk som sträcks över vägbanan. De är lättare att uppfatta på grund av längre kontakt. Adresser och telefonnummer som tittaren inte kommer att se på skyltar kommer att vara ganska effektiva här.
  3. Pekare. De är utformade för att orientera köparen i vilken riktning företaget eller butiken är belägen. De är gjorda i form av pilar som anger riktningen, därför kommer de inte att låta din klient gå vilse.
  4. Skylt. Detta är en liten skylt med namnet på ett kontor eller en butik, som ligger framför ingången till byggnaden. Det kan dra till sig uppmärksamhet på långt håll om du använder en ljus design i designen.
  5. Vägvisare. Det är vikkonstruktioner på vilka företagets namn, dess koordinater och de tjänster som tillhandahålls skrivs. De ligger vanligtvis intill byggnaden där företaget finns.
  6. Smörgåsfolk. Detta är namnet på initiativtagare som delar ut flygblad eller tillkännager något i en mikrofon. För att väcka uppmärksamhet klär de sig i färgglada kläder, kostymer av djur, seriefigurer eller svinhundar.
  7. Pneumatiska figurer. Dessa är voluminösa uppblåsbara figurer av olika storlekar som lockar uppmärksamhet med sin ovanlighet.
  8. Sticky applikation. Detta inkluderar klistermärken, affischer uppsatta på gatustolpar, i entréer, i tunnelbanor och tåg och på husväggar.
  9. Urbana strukturer. Här listar vi de montrar och montrar inom staden där reklam placeras. Den mest effektiva typen är stopp.
  10. Reklam på och i kollektivtrafiken kan vara på bussar, tunnelbanor, spårvagnar, trådbussar, pendeltåg och tåg. Detta inkluderar även reklam på taxibilar.
  11. Reklam i hissar. Denna typ är mycket informativ och effektiv, för medan en person reser till önskat golv, har han tid att läsa all information som finns uppsatt på väggarna.

Du måste förstå vilken typ av utomhusreklam du vill använda och utifrån detta komma med texten i meddelandet. Om det här är en typ av "rörlig" reklam, det vill säga en som folk snabbt går förbi, kommer texten att vara catchy och stor och endast innehålla grundläggande information. Om detta är den typen av "statisk" reklam i tåg eller hissar, där folk kommer att få mer tid att läsa, så kan du skriva mer information.

Det är bättre att använda hela skalan av designtekniker (typ, teckensnitt, storlek, skuggning) för att göra din information lättare att uppfatta. Resultatet beror på antalet personer som passerar. Kostnaden varierar beroende på plats, material, storlek, typ. Du kan välja ett inte särskilt dyrt alternativ som uppfyller dina mål.

De mest effektiva typerna av modern reklam på TV och radio

Radio och TV är idag en integrerad del av varje människas liv. TV används nu som det huvudsakliga sättet att förmedla information till konsumenten. Eftersom det finns en TV i varje hem når reklam på TV, på ett eller annat sätt, alla. Därför är det dyrast. Och poängen här är inte bara priset för videon, för inspelningen av vilken ett stort antal proffs är involverade: skådespelare, manusförfattare, regissörer, redaktörer och annonsörer. Det mesta du kommer att behöva betala är för sändningstid, vilket är väldigt dyrt. Därför kan bara stora varumärken visas på federala tv-kanaler. Mindre företag rekommenderas att använda lokala kanaler eller kabelkanaler. Glöm samtidigt inte regionen där din information distribueras. En produkt som endast distribueras i Moskva kommer inte att säljas om den annonseras i Samara.

Videoklipp. Detta är den huvudsakliga typen av effektiv tv-reklam. Dess genomsnittliga varaktighet varierar från 15 till 30 sekunder. Tittarna kommer bättre att uppfatta en original och färgstark bild, för under existensen av tv är alla redan trötta på primitiva reklamfilmer och byter kanal under reklampausen. Därför, för att spela in den mest catchy handlingen, är det bättre att vända sig till proffs. Annars kommer pengarna som spenderas helt enkelt att slängas.

Ticker. Få människor läser och kommer ihåg annonser i form av en krypande linje längst ner på skärmen. Men det är billigare än att göra videor.

Teleshopping. Detta är namnet på den typ av specialprogram där produkter demonstreras och presentatörer berättar om deras fördelar samtidigt som de visar dem i aktion. Köpet kan göras genom att ringa.

Sponsorskap. Att bli sponsor för ett program eller filmvisning innebär att skapa en positiv image för ditt företag. Små företag har inte råd med sådana aktiviteter i central-tv, men på en lokal kanal blir det mycket billigare.

Effektiv tv-reklam bestäms av tidpunkten för dess sändning. Under bästa sändningstid slår det största antalet tittare på TV:n, och det är då den ska dyka upp. De mest effektiva timmarna är: på morgonen från 07.00 till 07.45 och från 09.15 till 10.15 och på kvällen från 20.30 till 21.30.

En viktig komponent är handlingen i programmet eller filmen under vilken din video visas. Negativa känslor från visning kan också förknippas med annonsen som ses i det ögonblicket.

Ett stort antal videor kan visas i ett block. Tittarna minns de första och sista bäst.

Sändningstid på federal tv är slutsåld ganska snabbt. Allt för det kommande året är redan slutsålt, så du måste tänka på placering i förväg.

Musikalisk skärmsläckare. Detta är en så effektiv typ av radioreklam där texten blir bättre ihågkommen, eftersom den presenteras i rimform och ackompanjerad av musik. Musikackompanjemang främjar bättre uppfattning av information på grund av den enkla presentationen och koncisiteten i texten. Till exempel, på nyårsafton går alla runt och sjunger en låt från en Coca-Cola-reklam: "Semestern kommer alltid till oss med Coca-Cola."

Precis som med tv kommer fler att lyssna på radioreklam på morgonen när de går till jobbet och på kvällen när de kommer hem. Större resultat kan uppnås genom att skicka in en annons till flera radiostationer och betala för maximalt antal repetitioner. Reklam kommer ständigt att låta på olika vågor och vid olika tidpunkter, vilket med tiden kommer att leda till att man kommer ihåg detta produktmärke. Detta kan hjälpa dig att välja din produkt framför dina konkurrenter.

De mest effektiva typerna av reklam vid alla tillfällen

1) Visitkort– en effektiv typ av självreklam, ett sätt att presentera information om dig själv och lägga ut dina kontaktuppgifter. Ett visitkort är ett tecken på ömsesidigt fördelaktig affärskommunikation. Genom att utbyta dem börjar kopplingar och partnerskap etableras. I vilket företag som helst har alla anställda sina egna kort, som innehåller företagets namn, information om en specifik anställd: fullständigt namn, befattning och kontaktuppgifter. Detta är inte bara information, utan också en typ av reklam för företaget.

Teknik som används vid tillverkning av visitkort:

  • Screentrycksmetod;
  • Foliestämplingsteknik;
  • Termisk höjning;
  • Risografi.

2) Utsikter– det här är små böcker som innehåller information om en produkt eller ett företag. Broschyrer använder text och fotografier som beskriver och skildrar den annonserade produkten. För att trycka broschyrer används högkvalitativt papper med alla möjliga ytbehandlingar - det är mycket viktigt att dina produkter är behagliga att hålla i händerna och vill bli tittade igenom. För att uppnå önskat resultat används högkvalitativa material som är behagliga att ta på och iögonfallande ljusa bilder och texter med vackra och kontrasterande typsnitt.

3) Blanketter- en effektiv typ av reklam. I den moderna världen använder alla välrenommerade företag brevpapper med sin logotyp för dokument. Detta ger företaget en känsla av trovärdighet som affärspartner och gör att dess papper sticker ut från andra på kundernas skrivbord. Sådana ark avgör vikten av vad som är tryckt på dem. Detta är ett stort plus för företaget, så alla organisationer behöver sådan hjälp. Ett företag som använder brevpapper för att skriva ut sin dokumentation behandlas alltid positivt och mer respektfullt än andra företag som ännu inte insett alla fördelarna med denna effektiva typ av modern reklam.

Brevhuvuden återspeglar mer än bara kontaktinformation. En väl utvecklad design ger en uppfattning om organisationens verksamhet, dess livscredo, främjar erkännande och bildandet av ett gott rykte bland publiken. Ett visuellt intryck hjälper till att lösa många problem som inte kan lösas via telefon. Användningen av layout, grafiska element i företagsstil, färg och typsnitt, bekväm presentation av information, val av speciella papperstyper - allt detta har en positiv effekt på företagets image.

Brevhuvudet innehåller typer av information som logotyp, adress och annan kontaktinformation. Det är bättre att komma med sin design i enlighet med den övergripande företagsstilen, eftersom harmoni i alla detaljer kommer att leda till de bästa affärsresultaten. Men om det senare redan finns, kan formuläret ändras separat.

Brevhuvuden krävs för intern och extern användning. I ett företag kan de användas för att utfärda order, upprätta redovisningsrapporter och föra intern företagskorrespondens. När du kommunicerar med kunder kan du använda formulär för att upprätta kontrakt och kommersiella förslag, prislistor och skicka affärsbrev.

4) Kuvert är en annan effektiv typ av reklam. I en tid präglad av virtuell kommunikation, e-postkorrespondens och Skype-förhandlingar kommer att ta emot ett pappersbrev i ett företagskuvert att bli en oförglömlig händelse, och respekten och förtroendet för ditt företag kommer att öka.

Kuvert finns i följande typer och format:

  • Standard Eurokuvert E65 (110x220 mm) med och utan fönster (används för att skicka affärsbrev och brevhuvuden vikta i tre);
  • C5 (165x229 mm, icke-standardiserade vykort eller kort, samt A4-ark vikta på mitten);
  • C4 (229x324mm) med topp- och sidoflikar (affärskorrespondens, tidningar, broschyrer, reklambroschyrer).

Det är viktigt att tänka på att kuvert kan tillverkas eller förseglas. Tillverkning på beställning har ett antal fördelar: val av valfri storlek och typ av papper, dess nyans och andra egenskaper. Den enda nackdelen är att cirkulationen måste överstiga 5 tusen exemplar, vilket inte alltid är nödvändigt. Produkter tillverkade i Ryssland kommer att ha en storleksordning lägre kvalitet än de som tillverkas i Europa. Beställningar från den senare utförs dock endast för stora kvantiteter. Om du behöver en liten mängd är det bättre att använda färdiga fabrikskuvert. Att skriva ut dem blir billigare, men valet av material och papper kommer att vara begränsat.

5) Mappar– en typ av tryck som har praktiska tillämpningar. En företagslogotyp på dem är en av de mest effektiva typerna av företagsreklam som ständigt kommer att fungera för dig. När allt kommer omkring kan du lagra viktiga dokument i mappar, och varje gång du öppnar dem kommer din logotyp att fånga ditt öga, och detta är en ständig påminnelse till dina kunder.

Mappar finns i följande typer:

  • Utstansade mappar med en eller två flikar;
  • Mappar med en eller två självhäftande flikar;
  • Filmappar av plast;
  • Klippmappar;
  • Bokföringsmappar av typen "Crown" med låsklämma;
  • Plastmappar med ringklämmor;
  • Executive-mappar i läder med präglad logotyp.

Kartongmappar kan dekoreras med laminering, offsettryck, folieprägling eller prägling, offset- eller UV-lackering och silkscreentryck. För märkning av plastprodukter används foliestämpling, silkscreentryck och tapptryck.

En märkesmapp presenterar företaget som en solid och respektabel organisation. Därför måste den visuellt matcha - det borde inte vara pinsamt att komma till ett affärsmöte med det. I detta avseende bör endast kontaktinformation och företagets logotyp användas.

6) Anteckningsblock. Huvudsyftet med anteckningsboken är att effektivt marknadsföra företaget vars logotyp är tryckt på omslaget. Typen av anteckningsbok spelar ingen stor roll: det kan vara en liten rutig anteckningsbok eller en rejäl bok med läderomslag.

7) Broschyrer– en av de mest effektiva reklamtyperna. Den kan användas för att bedöma produktens kvalitet. Den ska innehålla en intressant design, vara lackad och tillverkad på finskt papper av hög kvalitet, och då går ditt företag inte obemärkt förbi.

De tre huvudkomponenterna i en broschyr: en bild, text som beskriver produkten och kontaktinformation med företagets logotyp. Vid reklam för tekniska produkter ritas diagram och grafer upp för större tydlighet.

Alla reklamprodukter bör stimulera konsumenten att vidta vissa åtgärder. Beroende på det specifika syftet kan broschyren ha en speciell design, gjord i färg eller svartvitt, vara tryckt på olika typer av papper i valfri storlek, innehålla en prislista eller bara tala om fördelarna med produkten.

8) Häften– detta är en typ av effektiv reklamtryckning som ger högt informationsinnehåll till ett lågt pris.

De kommer i A4-format (210 x 297 mm) med två veck och A3-format (297 x 420 mm) med ett vik.

Häften kan produceras av:

  • Laminering;
  • Laminering;
  • Hel eller selektiv UV-lackering;
  • Prägling;
  • Prägling eller offset lackbeläggning.

De tre huvudkomponenterna i en broschyr är desamma som en broschyr: en bild, text som beskriver produkten och kontaktinformation med företagets logotyp. Vid annonsering av tekniska produkter upprättas även visuella diagram och grafer.

9) Affisch. Affischer placeras på informationstavlor och används för att fånga publikens uppmärksamhet. De kan vara av propaganda-, informations- eller bildstödjande karaktär.

Vid tillverkningen av denna typ av reklamprodukter används fyra färger, laminering eller lack. Laminering ger en fördel mot regn, så det kostar mer. Kalllaminering används för affischer i stort format. Filmer för det kan vara dyra, men de kommer inte att förstöra bilderna. Om du behöver en stor upplaga är det bästa sättet att spara pengar att använda offsetlack under tryckningen.

För bättre resultat kan affischer (affischer limmade på en wellpappbas med laminering) och figurmodeller (bredformatsaffischer limmade på en styv kartongbas och utskurna längs konturen) placeras på försäljningsställen.

10) Broschyrer– det här är en så effektiv typ av reklamtryck, som är en utmärkt lösning om du behöver göra en presentation av en produkt eller visa en stor mängd information.

Att förbereda en broschyr är en viktig och allvarlig fråga. Du måste veta exakt vad målen med releasen är. En effektiv design bör övervägas i enlighet med informationsinnehållet. Präglad kartong för omslaget, kalkerpapper, eller användningen av ytterligare färg kan alla förbättra produktens utseende. För att lägga till originalitet kan du beställa en fickversion eller med horisontella ränder.

11) Omslag. En företagslogotyp på omslaget är en av de mest effektiva typerna av företagsreklam som ständigt kommer att fungera för dig.

12) Kalendrar. Vilken typ av reklam är den mest effektiva bland trycksaker? Svaret är uppenbart - det här är en kalender, den mest populära och effektiva typen av reklamtryck. Använd det inte bara som ett kontorsmaterial, utan också som en plattform för din egen marknadsföring, som inte kräver stora utgifter, men ger fördelar på olika platser under året.

Ursprunget till ordet "kalender" går tillbaka till det latinska "calendae", det vill säga kalends. Kalends i antikens Rom var de första dagarna i varje månad. Och ordet "calendarium" var en typ av skuldbok där det gjordes anteckningar varje månad om skulder som betalats den första dagen. Den moderna betydelsen av ordet som ett system för att rapportera dagar, månader och år dök upp långt senare.

Kalendrarnas popularitet växer för varje år. Detta är det bekvämaste sättet att marknadsföra ditt företag bland kunder. Det skulle vara konstigt att inte använda ett praktiskt föremål som affärspresent. Varje entreprenör ger det till sina partners och kunder. Men nu har dessa pappersprodukter blivit så mångsidiga att du kommer att behöva arbeta hårt för att få en kalender med din företagslogotyp att sticka ut, och det är vad du skulle vilja använda som arbetsredskap. För att detta ska hända måste professionell design användas, för på en toppchefs skrivbord kan produkten ses av många potentiella kunder. Du kan vara original och inte beställa en vanlig, standardtyp av kalender, utan till exempel en specialiserad: bokföring, lunar eller med viktiga datum.

De främsta fördelarna med denna effektiva typ av reklamtryck är möjligheten till praktisk tillämpning i kombination med den otvivelaktiga potentialen för att utöka din publik. Dess livslängd är mycket längre än andra typer av tryckt reklam. Den kommer alltid att synas, till skillnad från olika typer av broschyrer, häften eller broschyrer, som bara kan användas en gång.

Om ditt företag bestämmer sig för att delta i kampanjer, kommer ingenting att ge dig bättre resultat än att använda fickkalendrar. De är perfekta för reklam för små produkter, som kosmetika, parfymer, sneakers, telefoner eller surfplattor och olika typer av alkohol. Att göra fickkalendrar med medelstora cirkulationer blir inte för dyrt. Det rekommenderas inte att beställa en upplaga på mindre än 5 000 exemplar. Tro mig, de kommer att reda ut det med en smäll.

Den andra typen av ekonomiska och effektiva kalendrar är affischkalendrar. De liknar affischer, bara de har ett kalenderrutnät. Tillverkad för distribution på försäljningsställen. Huvudformatet A2 produceras med storformatsutskrift. En A3-affisch blir för liten för att hänga på väggen, och A1 är dyrare.

Det kan finnas ett stort utbud av kalenderdesignalternativ. Den kan göras efter dina önskemål. Pris och villkor beror på beställningens komplexitet.

Vilken typ av reklam är mest effektiv?

Denna analys visade att den mest effektiva typen av modern reklam är reklam på Internet och tryckning. Det är viktigt att när dessa två typer används tillsammans får konsumenten mer information och graden av påverkan blir starkare.

Men glöm inte en så allvarlig aspekt som kvaliteten på reklamutskrifter. Bra produkter i den moderna världen är inte alltid garanterade. För produktion bör du bara välja de företag som redan har bevisat sig på marknaden med många års erfarenhet. I detta avseende kan du säkert lita på Moskva-tryckeriet "SlovoDelo". Bland dess långvariga kunder finns restauranger, salonger och teleoperatörer, taxitjänster och butiker. Alla behöver högkvalitativa och effektiva utskrifter. Genom att bli delägare i SlovoDelo-företaget får kunden:

  • Ljus och tydlig reklam;
  • Erkännande och efterfrågan;
  • Höga resultat i affärer.

Alla företag använder alla typer av effektiv reklam för att popularisera sitt namn. Tryckning intar en av de ledande positionerna i denna fråga. Idag kan inte ett enda företag som bryr sig om sitt rykte och vill bli framgångsrika i affärer och uppnå resultat klara sig utan högkvalitativa tryckta produkter. Därför är det så viktigt att välja rätt pålitlig partner – ett tryckeri som inte kommer att svika dig och som kommer att arbeta tillsammans med dig för den positiva bilden av ditt företag. När allt kommer omkring är reklamtryck ditt företags ansikte utåt. Tryckeriet SlovoDelo är precis vad du behöver. Hon använder beprövade tekniker i sitt arbete. Baserat på många recensioner är det tydligt att ingen ångrade att han valde detta tryckeri. SlovoDelo tar hänsyn till alla individuella egenskaper hos sina kunder och är stolta över att det effektivt kan bidra till att uppnå goda resultat, förverkliga alla önskemål och öka vinsten.

Här är sex fakta om SlovoDelo-företaget, tack vare vilka kunden alltid kommer att vara nöjd:

1) Tryckeriet har sin egen produktion, tack vare vilken det tar fullt ansvar i varje skede av arbetet:

  • Vi garanterar kvaliteten på den färdiga produkten. Det betyder att du som ett resultat får välgjorda produkter som du med säkerhet kan presentera för dina kunder och affärspartners;
  • Vi övervakar noggrant orderutförandetider. Vi tillåter oss inte att svika människors förtroende. För vi förstår hur viktigt det är att våra kunder inte sviker sina kunder.
  • Vårt huvudsakliga fokus ligger på reklam och periodisk tryckning;
  • Vi jobbar direkt! Du behöver inte betala för förmedlarnas tjänster.

2) I sitt arbete använder tryckeriet SlovoDelo endast ny professionell utrustning och modern teknik:

  • Detta ger oss möjligheten att kombinera effektivitet med skickligheten att utföra beställningar och glädja våra kunder med högkvalitativa utskrifter;
  • Detta hjälper till att implementera även stora beställningar på en dag om en färdig design finns tillgänglig;
  • Detta säkerställer att sannolikheten för att en order inte slutförs i tid reduceras till noll.

3) Kontoret och tryckeriproduktionen finns i samma byggnad:

  • Tack vare detta har vi möjlighet att förbättra skickligheten i projektgenomförande, att göra det mer flexibelt, snabbt och med de mest effektiva resultaten;
  • Vår moderna kontorsbyggnad ligger nära Moskvas centrum, vilket gör att våra kunder lätt kan hitta oss och inte spendera mycket tid på vägen.

4) Tryckeriet har en utmärkt katalog med prover:

  • Våra kunder avgör omedelbart hur effektivt och högkvalitativt material vi kan erbjuda och väljer själva det bästa alternativet;
  • Vår prioritet är högkvalitativa utskrifter, som vi inte sparar pengar på.

5) Företaget SlovoDelo erbjuder flexibla priser.

6) Mobilitet är tryckeriets huvudsakliga credo:

  • Vi gör allt för att hjälpa våra kunder. Våra chefer kan komma till ditt kontor, vilket sparar tid för att effektivt lösa alla akuta problem;
  • Vi är alltid i kontakt och redo att ge kompetenta råd. Du kan kontakta oss via telefon eller mail. Kontakta oss så löser vi dina problem;
  • Vi beräknar snabbt din beställning. Du får omedelbart alla nödvändiga nummer.

I kontakt med

04Mar

Stadier av en onlineannonseringskampanj

  • Informerar konsumenten om din produkt, dess egenskaper och fördelar;
  • Utbildar konsumenten att använda din produkt;
  • Underhåller;
  • Säljer.

Idag har företagare ett brett utbud av kanaler för reklamdistribution: TV, radio, tryckta resurser, skyltar. Dock anses Internet med rätta vara den mest lovande kanalen för att distribuera kommunikationsmeddelanden.

låt oss överväga stadier av utveckling av onlineannonsering i Ryssland:

  1. Först var det spam. Början av 90-talet av förra seklet. Vi minns alla de där irriterande försäljningsbreven i våra e-postkorgar. Avsändare hade inte möjlighet att anpassa brev, så de skickade dem till alla. Som ett resultat fick annonsörer i de flesta fall bara en arg reaktion från användarna.
  2. 2000-talet - uppkomsten och användningen av sociala nätverk för att marknadsföra produkter. Utvecklingen av webbläsare och sökmotorer har gjort det möjligt att genomföra personliga reklamkampanjer på Internet.
  3. Under 2010-talet kom notiser och popup-fönster.

Innan vi går vidare till att studera typerna av onlineannonsering kommer vi att överväga huvudstadierna för att genomföra en reklamkampanj på Internet:

  1. Formulera målen för en onlineannonseringskampanj;
  2. Bestämma målgrupp. Här behöver du beskriva demografiska och psykografiska faktorer, intressen och preferenser.
  3. Utveckling av en marknadsföringsstrategi och ett program. Här behöver du ta hänsyn till din målgrupp och annonskampanjsbudget;
  4. Genomförande;
  5. Styrning baserad på prestandaindikatorer.

Fördelar med onlineannonsering framför andra metoder

Alla företag har inte stora marknadsföringsbudgetar. På senare tid var detta huvudorsaken till misslyckandena för små nya organisationer som inte märktes av deras ansträngningar mot bakgrund av storslagna reklamkampanjer från de gamla på marknaden.

Med tillkomsten av onlineannonsering har allt förändrats. Reklam på Internet är inte lika dyrt som reklam på tv, radio och tryckta medier. Till och med hemmafrun Masha, som gör hemgjord tvål och sedan säljer den på sin sociala nätverkssida, har råd.

Internet låter dig anpassa ditt meddelande på ett sådant sätt att det endast visas för de användare som är intresserade av det, det vill säga bara för din potentiella publik. Samtidigt kan du anpassa produktannonsering för varje kund individuellt, efter dennes behov och intressen.

Typer och kostnader för annonsering på Internet

Faktum är att det idag finns ett stort antal typer av reklam på Internet. För att göra det lättare att tillhandahålla information kommer vi att kombinera dem i grupper.

kontextuell reklam

Detta är den mest kända marknadsföringsmetoden på World Wide Web.

Till exempel säljer du hemgjord tvål, så kontextuell reklam för dina produkter kommer att placeras på kvinnors forum och sajter med kvinnors råd.

Fördelar:

  • Personalisering;
  • Fokusera på målgruppen;
  • Spara tid och pengar;
  • Synlig effektivitet.

Minus:

  • Kontextuell annonsering fungerar precis så länge du betalat för;
  • Instabilt pris;
  • Behovet av att regelbundet optimera meddelanden för att säkerställa "klickbarhet";
  • Misstroende från målgruppens sida;

Låt oss omedelbart ta reda på vilka kontextuella annonseringsverktyg som finns och hur man placerar dem med vart och ett av dem.

Yandex Direct– ett av de mest kända och effektiva verktygen för kontextuell reklam. Att ställa in det är ganska enkelt, vi kommer att beskriva sekvensen av åtgärder när du placerar kontextuell reklam i Yandex Direct.

  • Registrera dig i Yandex-systemet. Under registreringen väljer du det professionella servicegränssnittet. Klicka på länken "Annonsera".
  • Ställa in parametrar för annonskampanjer. Här måste du välja företagets namn, ange ditt förnamn, efternamn och patronym, samt födelsedatum. Det är inte så viktigt. Du måste vara uppmärksam på fem punkter: strategi, tidsinriktning, region, inställning på tematiska plattformar och ytterligare fraser.

Tidsinriktning visar tiden på dagen då ditt meddelande kommer att visas i Yandex sökmotor och veckodagarna. När du väljer tidsinriktning rekommenderar vi att du baserar den på din produkttyp och budget.

Regionen beror på var du säljer din produkt. Till exempel, om du bara erbjuder hemgjord tvål i Moskva och inte erbjuder leveranstjänster till regionerna, bör du ange Moskva i det här inställningsfältet.

Inställningar på tematiska webbplatser behövs för att begränsa resurserna där ditt meddelande kommer att visas. Många experter rekommenderar att du inaktiverar sökresultat på tematiska webbplatser så att meddelandet endast visas i själva sökmotorn på motsvarande användarbegäran.

Ytterligare fraser är de fraser som ditt meddelande kommer att visas med, förutom de viktigaste nyckelorden. I regel är det synonymer och ord som har en nära betydelse. Experter rekommenderar också att inaktivera det här alternativet för att göra resultaten mer relevanta.

  • Du måste välja annonsens titel och text, samt välja sökord. Detta stadium är det viktigaste.

För att välja en titel och text måste du fylla i fältet "länk till webbplats". I det här fältet måste du kopiera länken, i vårt fall - webbplatsen där vi säljer vår hemgjorda tvål. Efter denna åtgärd kommer titeln och texten att skrivas in automatiskt.

Nyckelord väljs med hjälp av Yandex nyckelordsvalstjänst. Du kommer till det genom att klicka på länken "Välj ord" bredvid det nya nyckelordsfältet.

I tjänsteinställningarna anger vi regionen och skriver sekventiellt fraser som hänför sig till vår uppgift - att sälja tvål. Köp till exempel hemgjord tvål, hemgjord tvål i present och så vidare.

När du har skrivit en fras och klickat på "Välj"-knappen kommer en sida att öppnas framför dig med frekvensen av den inskrivna frågan under en viss tidsperiod i en viss region, såväl som frågor som liknar betydelsen och deras frekvens. Välj inte fraser och ord med en sökfrekvens som är högre än 1000, vi kommer att passa frågor med en frekvens på 500 till 1000 per månad.

Om du vill att en hel fras eller ett helt ord ska identifiera din annons endast i den form du skrev in den i, skriv den frasen eller ordet inom citattecken. Till exempel, om du inte sätter frasen "hemgjord tvål" inom citattecken, kommer din annons för att sälja den också att visas med begäran "hur man gör hemgjord tvål", vilket inte är vad vi vill ha.

  • I nästa steg kommer du att se dina sökord och deras priser. Vi kan filtrera bort alltför dyra förfrågningar med en inställning högst upp på sidan.
  • Skicka in en annons för moderering och betala för klick. Om din kampanj inte har godkänts, rekommenderar vi att du kontaktar Yandex Directs supporttjänst genom att ringa 8 800 333-9639, ge annonskampanjens nummer och ta reda på orsaken. Annonser avvisas ofta av misstag.

Men här är sekvensen av åtgärder:

  • Det första steget är att registrera dig hos Google.
  • Det andra steget är att välja typ av kontextuell reklam, det vill säga de tjänster där din annons kommer att visas: Googles sökfrågesida, webbplatser. Dessutom anger vi i det första steget namnet på reklamkampanjen, det kommer inte att visas för användarna.

Här väljer vi vilka plattformar annonsen ska visas på, region och strategi. Allt är detsamma som i Yandex Direct.

Men det finns också skillnader. Den första är möjligheten att ställa in en maximal klickfrekvens och budget. Den andra skillnaden är möjligheten att lägga till länkar till ytterligare resurser. Slutligen är den tredje skillnaden möjligheten att ange start- och slutdatum för din reklamkampanj.

  • Det tredje steget är att välja nyckelord. Googles sökordsvalstjänst liknar Yandex-tjänsten. Reglerna är desamma.
  • Det fjärde steget är att skicka annonsen för moderering, betalning och placering.

Bannerreklam

Fördelar:

  • Minnesbarhet;
  • "Synlighet";
  • Bred publiktäckning;
  • Öka företagets/varumärkesmedvetenheten;

Minus:

  • Användaren blir snabbt uttråkad (måste bytas ofta);
  • Kan vara påträngande och uppfattas negativt av användaren.

Låt oss nu ta reda på hur man placerar bannerannonsering. För att göra detta kan du välja ett av två sätt: självständigt söka efter resurser och placering eller placering med hjälp av bannertjänster.

Här är en jämförelsetabell för dessa två metoder.

Karakteristisk

Självboende

Använda bannerplaceringstjänster (ta Rotaban-tjänsten som ett exempel)

Kvaliteten på värdsajter

Hög

Låg (medium)

Hämnd

Hög

Pris

Beror på värdsidan

Beror på värdsidan

Kort

Tidskostnader

Hög
  • Sök efter webbplatser och resurser för inlägg. För att hitta en lämplig resurs för att placera en banner måste du göra en begäran om ämnet i vilken sökmotor som helst. I vårt fall hemgjord tvål. Vi skriver "blogga om naturlig kosmetika" i sökmotorn och följer de första fem länkarna.

När du har kommit till webbplatsen måste du vara uppmärksam på fem element: webbplatsdesign, närvaro och mängd reklam, webbplatsinnehåll, webbplatstrafik, publikräckvidd. Om alla indikatorer är tillräckligt höga kan du leta efter avsnittet "Reklam" och förhandla om placering med webbplatsägaren.

  • Skapa en banner. Den ska vara minnesvärd och även relevant för din produkt. Vi rekommenderar att du placerar information om produktens fördelar på bannern. Till exempel kommer hemgjord tvål att lindra torr hud på händerna och omsluta dig i doften av mogna persikor. Det är också nödvändigt att placera din logotyp och produktbild. Användaren kommer att få resten av informationen efter att ha klickat på länken.

När du skapar en banner måste du vara uppmärksam på standarderna. Storleken på bilden anges av ägaren till webbplatsen där annonsen kommer att läggas upp. Diskutera denna fråga i förväg. Men formatet kan vara jpeg för statiska bilder och gif eller flash för animering.

  • Vi betalar och placerar.

Teasers och virala videor

Kärnan i dessa verktyg är att skapa en video, bild eller textmeddelande som omedelbart skulle intressera användaren och bli ett slags "virus", det vill säga att det skulle spridas på nätverket oberoende med hjälp av användarna själva. Det är bättre att placera sådan reklam på sociala nätverk och forum.

Fördelar:

  • Inget behov av att spendera pengar på distribution;
  • Bred publiktäckning;
  • Enkel utförande;
  • Personalisering.

Minus:

  • Hög risk för misslyckande för hela reklamkampanjen;
  • Hög konkurrens;
  • Användarens feltolkning av meddelandet.

Riktad reklam på sociala nätverk

Riktad reklam på sociala nätverk är det mest tillgängliga reklamverktyget på Internet. Inriktning är en liten annons på ett socialt nätverk som, när den klickas, omdirigerar användaren till din webbplats eller sida.

Fördelar:

  • Hög grad av att nå målgruppen (inriktning);
  • Låg kostnad;
  • Lätt att ställa in.

Minus:

  • Sociala nätverk som är värd för riktad reklam är inte inriktade på försäljning;
  • Inlägg är endast möjligt på ett socialt nätverk.

Strukturen för en inriktningsannons måste innehålla följande element:

  • Länk till din resurs;
  • Rubrik;
  • Grundläggande information som du vill förmedla till konsumenten (en eller två meningar);
  • Bild (om ditt varumärke är känt kan du placera en logotyp, i andra fall är det att föredra att använda en bild av produkten);
  • Målgruppsparametrar: demografi, intressen.

Efterlevnad av denna struktur gör att du kan skapa effektiv riktad reklam på alla sociala nätverk.

Reklam på sociala nätverk

Att placera en sådan annons är väldigt enkelt. Det räcker med att komma överens med ägaren av sidan eller gruppen om placering för ett visst pris.

Fördelar:

  • Personalisering;
  • Låg kostnad;
  • Enkel placering;
  • Möjlighet att etablera feedback med konsumenter.

Minus:

  • Behovet av ständig uppdatering;
  • Sociala nätverk är inte inriktade på försäljning, så annonsering på sociala nätverk är mer av informativ karaktär.

Anslagstavlor som plattform för reklam

Anslagstavlor som reklamplattform används ofta av småföretag. Sådan reklam är en enkel reklam till salu med en länk till webbplatsen. Dessutom är anslagstavlor en plats där du kan lägga ut annonser på Internet helt gratis.

Fördelar:

  • Låg kostnad (kan vara gratis);
  • Personalisering;
  • Försäljningsfokus.

Minus:

  • Liten täckning;
  • Användarens misstro.

Popup-fönster

Popup-fönster Detta är fönster som dyker upp ovanpå en resurs och gör det svårt för användaren att se webbplatsen.

Att skapa popup-fönster kräver programmeringskunskaper, så vi råder dig att söka hjälp från IT-specialister.

Om du inte har det här alternativet kan du använda någon av följande tjänster för att skapa popup-fönster:

  • Hej Bar– en ganska enkel tjänst. Vid registrering får du en speciell kod som måste infogas i din webbmall. Därefter kommer du att bli ombedd att konfigurera tjänstens uppgifter (samla in användarkontaktinformation, ringa, omdirigera till en annan sida, annons), popup-typ, annonstext och bild. Detta kommer att slutföra skapandet av popup-fönstret. Tjänsten är betald.
  • GetSiteControl. Den här tjänsten upprepar helt processen att ställa in ett popup-fönster i Hello Bar-tjänsten, så vi kommer inte att uppehålla oss vid det. Tjänsten är också betald.
  • Mailmunch har en gratisversion med begränsad funktionalitet. Dessutom erbjuder denna tjänst, förutom att ställa in fönstertyp, dig att välja en mall, designa och lägga till ytterligare fält. Sekvensen av åtgärder när du skapar ett fönster liknar tidigare tjänster.
  • Sumome har även en gratisversion. Att konfigurera tjänsten är identisk med de tidigare.

Fördelar:

  • Hög varumärkesåterkallelse;
  • Bred täckning.

Minus:

  • Relativt hög kostnad;
  • Möjlighet att blockera dem i webbläsarinställningarna;
  • Hög komplexitet i placeringen;
  • Överdriven påträngande;
  • Blandade användarreaktioner.

Pushmeddelanden

Men till skillnad från popup-fönster kräver push-meddelanden också noggrann utarbetning av innehållet i reklammeddelandet. Först och främst bör det intressera användaren och tvinga honom att följa länken.

Fördelar:

  • Personalisering;
  • Bred täckning;

Minus:

  • Användarens misstro;
  • Hög komplexitet i placeringen;
  • Relativt hög kostnad.

Reklam i mobilapplikationer

Annonsering i mobilapplikationer baserade på Android och iOS består också av popup-fönster. I det här fallet kan användaren inte stänga av annonsen förrän han ser den. Först efter detta kommer själva applikationen att vara tillgänglig för användaren.

Ett sådant meddelande kan göras efter ömsesidig överenskommelse med applikationsägaren. Den tekniska sidan av annonsutveckling sköts vanligtvis av applikationsutvecklaren.

Fördelar:

  • 100 % garanti för att användaren kommer att se din annons;
  • Varumärkes minnesbarhet;
  • Bred täckning.

Minus:

  • Tvetydig användarreaktion;
  • Ej inriktad på försäljning;
  • Hög komplexitet i placeringen;
  • Relativt hög kostnad för boende.

Reklamfilmer på YouTube

Samtidigt bör du sträva efter att se till att användaren "delar" vad han ser med vänner. Detta gör att vi kan få den så kallade virala effekten, där potentiella konsumenter själva distribuerar din reklam.

Det finns flera regler som måste följas när du skapar en viral video:

  • Du måste bli "osynlig". Enligt författaren bör viral reklam inte påtvinga en produkt dess uppgift bara är att tipsa konsumenten om produkten.
  • Tålamod, bara tålamod. Viral reklam tar ofta lång tid att bli känd och göra vinst.
  • "Smitta" konsumenten! Konsumenten måste vilja prata om annonsen och produkten.
  • Viruset är "mästaren" över situationen. Konsumentens tankar och handlingar måste vara under kontroll av viruset.
  • Utnyttja kraften i svaga band. I spridningen av viral reklam på Internet är användare med ett stort antal tillfälliga sociala kontakter av största vikt än personer som regelbundet kommunicerar med en viss krets av nära människor.
  • för att nå vändpunkten. För att viral reklam ska nå en viss skala är det nödvändigt att investera tid, arbete och pengar i det.

Ett utmärkt exempel på en viral video är en annons för leveranstjänsten Delivery Club. Företaget släppte en serie korta videor om att stanna hemma hos Teenage Mutant Ninja Turtles som använder en onlinematleveranstjänst för att lösa problemet med rädsla för social kontakt när de köper pizza. Varje video har sin egen storyline, vars centrum är Delivery Club. En video kostade företaget i genomsnitt 5 000 rubel, och försäljningen fördubblades.

Ett annat exempel på en viral video är en annons för Cadbury-choklad. Den 1,5 minuter långa videon visar en enorm gorilla som spelar trummor och en chokladkaka visas i slutet av annonsen. Detta virus kostade företaget nästan en miljon rubel. Det gav dock inga ekonomiska resultat.

Låt oss titta på varför en video som kostar 5 000 rubel visade sig vara mer effektiv än en video som kostar 1 miljon rubel.

  • Din produkt ska vara central i berättelsen;
  • Karaktärerna i videon bör associeras med din produkt/företag/varumärke (vi minns alla den tecknade filmen om Teenage Mutant Ninja Turtles, som verkligen älskade pizza);
  • Videon får inte förolämpa publikens känslor.

E-posta nyhetsbrev

Detta blev möjligt till stor del tack vare utvecklingen av webbläsare och Internet i allmänhet. Du kan få information om användarnas intressen och preferenser baserat på deras senaste sökfrågor i sökmotorer. Och detta gör i sin tur att du kan skapa personliga nyhetsbrev.

I det här fallet måste brevet uppfylla flera kriterier:

  • Ljus, intressant titel;
  • Personligt erbjudande (produkten måste lösa ett problem för en specifik konsument). Det är nödvändigt att skriva ett individuellt brev för varje potentiell kund!
  • Brevet måste innehålla en länk till din webbplats;
  • Se till att bifoga en knapp längst ner i brevet som gör att du kan avregistrera dig från din e-postlista.

Fördelar:

  • Personligt förhållningssätt;
  • Försäljningsfokus;
  • Enkel implementering;
  • 100 % garanti för att användaren ser din annons.

Minus:

  • Höga arbetskostnader;
  • Svårigheter att få kontaktinformation för potentiella kunder;
  • Överdriven påträngande.

Expertartiklar i nättidningar

Det första du behöver göra är att förhandla med tidskriftsredaktören för att publicera artikeln (för en viss kostnad eller till och med gratis).

Du måste skriva artikeln själv. I det här fallet måste artikeln motsvara tidningens tema och skrivstilen.

I en expertartikel är det nödvändigt att ge den mest fullständiga beskrivningen av din produkt, dess fördelar och ange dess konsumentvärde. Det är tillrådligt att bekräfta dina ord med vetenskapliga eller expertforskningsdata.

Fördelar:

  • Hög grad av förtroende hos potentiella konsumenter;
  • Låg kostnad (vanligtvis);
  • Förbättrar företagets image;
  • Informerar konsumenten;
  • Enkel implementering.

Minus:

  • Liten täckning (beroende på tidningen);
  • Ej avsedd för försäljning.

CPA och affiliate-marknadsföring

CPA eller Cost per Action översatt från engelska betyder "Pay for Action". CPA är faktiskt ett marknadsföringsverktyg som innebär att du betalar för internetannonsering först efter att din potentiella kund har slutfört en riktad åtgärd. Målåtgärden kan vara att följa en länk, registrera dig på webbplatsen eller köpa din produkt som du själv ställer upp som mål för annonsörerna.

Om den fastställda åtgärden inte utfördes, betalas inte för marknadsföringstjänster. När det gäller CPA är båda parter, kunden och utföraren, intresserade av det maximala resultatet av reklamkampanjen, eftersom deras vinst är direkt beroende av dess framgång. De blir partners, varför CPA-marknadsföring också kallas för affiliate-marknadsföring.

Fördelar med CPA-marknadsföring

  • Du betalar endast för riktiga kunder;
  • Dina utgifter är fasta (du ställer in dem själv);
  • Annonsplattformarnas intresse för att locka kunder;
  • Spara tid och arbetsresurser;
  • Bred publiktäckning.

Nackdelar med CPA-marknadsföring

  • Behovet av att ingå ett avtal;
  • Höga inträdesbarriärer för små organisationer: webbplatser vill inte ta emot "små" beställningar;
  • Hög konkurrens om annonsutrymme;
  • Det finns en risk för bedrägeri från annonsplattformars sida.

Således tillåter CPA dig att endast betala för riktiga kunder (leads) som annonsören skickar till dig. För att tillämpa CPA-marknadsföring i praktiken används CPA-nätverk eller affiliate-program. De är tjänster där annonsörer väljs ut lämpliga plattformar för att marknadsföra sina produkter.

CPA-nätverk fungerar enligt följande: annonsören ingår ett avtal med nätverket, ställer in parametrarna för reklamkampanjen (pris, laddar ner själva reklammaterialet, ställer in målåtgärden), fyller på budgeten med ett visst belopp och får sedan sina kunder.

Native advertising

Native advertising används ofta av PR-specialister i sin verksamhet. Denna typ av reklam representerar innehållet på plattformssidan som är intressant för läsarna. Det är detta som gör native advertising attraktiv för PR-proffs. Internetresurser publicerar ofta sådan reklam gratis, och tackar till och med annonsören för det intressanta innehållet.

  • Låg kostnad (möjlighet till gratis placering);
  • Möjligheten att delegera ansvaret för att skriva själva artikeln till tredjepartsspecialister;
  • Livligt intresse för innehåll.
  • Låg grad av personalisering;
  • Syftar till att informera, inte sälja;
  • Risken att "förlora" produkten på grund av intressant innehåll.
  • Dess läsare bör vara din målgrupp;
  • Innehållet bör motsvara ämnet för din annonsartikel.

SEO + din informationswebbplats

För att göra detta, välj nyckelord (de fraser och ord som användarna använder som sökningar i sökmotorer) om ditt ämne. Det är bättre att göra detta i två tjänster samtidigt: Yandex Wordstat och Google Adwords, för att höja webbplatsen i sökresultaten för Google och Yandex. Skriv sedan en artikel som innehåller dessa ord och fraser. Artikeln ska vara intressant och informativ. Samtidigt bör dess tema marknadsföra din produkt.

Fördelar:

  • Marknadsföra din egen webbplats;
  • Positiv uppfattning från läsarna;
  • Livligt intresse för innehåll;
  • Låg kostnad för kampanjen (kan genomföras gratis);
  • Attrahera nya kunder från sökmotorer.

Brister:

  • Låg grad av personalisering;
  • Risken att skapa alltför "reklam"-innehåll (avslag från webbplatser och negativa reaktioner från konsumenter);
  • Risken att "förlora" produkten på grund av intressant innehåll;
  • Sajtens försäljningsfunktion kan gå förlorad.

Jämförelse av alla typer av reklam på Internet

Genomsnittlig kostnad för placering Orientering

Implementeringskomplexitet

200 rubel/dag Försäljning
Beror på resursen som den är upplagd på, storleken på bannern och placeringen av bannern på sidan.

Kan implementeras självständigt

Teasers

300 rubel/dag. Beror på resursen, beräknad utifrån kostnaden per klick Försäljning/

Kan implementeras självständigt

200 rubel/dag. Beror på resursen, beräknad utifrån kostnaden för ett klick (övergång)

Kan implementeras självständigt

20 rubel/dag. Beror på resurs Öka varumärkesmedvetenheten, informera konsumenterna

Kan implementeras självständigt

Anslagstavlor

Gratis reklam möjlig Försäljning

Kan implementeras självständigt

Popup-fönster

Beror på många faktorer Försäljning/varumärkeskännedom

Behöver hjälp från specialister (programmerare). Det är möjligt att använda speciella tjänster (Hello Bar, GetSiteControl, Mailmunch, Sumome, AddThis, Witget, Picreel, Optimonk)

Pushmeddelanden

Beror på många faktorer Försäljning/varumärkeskännedom

Behöver hjälp från specialister (programmerare)

Beror på många faktorer Öka varumärkeskännedomen

Efter överenskommelse med applikationsägaren

Gratis placering möjlig Öka varumärkeskännedomen

Beror på videoidén

Gratis om du har kontaktuppgifter Försäljning, konsumentinformation

Kan implementeras självständigt

Expertartiklar

100 rubel/dag

Kan implementeras självständigt

CPA och affiliate-marknadsföring

Försäljningsprocent Försäljning

Användning av tjänster / kan implementeras självständigt

Beror på många faktorer Informera konsumenter/förbättra bilden av organisationen Kan implementeras självständigt
SEO + din informationswebbplats Beror på många faktorer Informera konsumenten / förbättra bilden av organisationen / försäljning

Du kan göra det själv, men det är bättre att vända sig till specialister

Beräkning av effektiviteten av en reklamkampanj på Internet

Efter att vi har valt de mest lämpliga onlinemarknadsföringsverktygen för oss måste vi börja bedöma effektiviteten hos var och en av dem. Det finns tre universella sätt att utvärdera effektiviteten av en onlineannonseringskampanj: CPM, CTR och CPC. Låt oss titta på var och en av dem.

Klickfrekvens (CTR) – klickfrekvens. Den visar antalet användare som klickade på länken efter att ha sett din annons.

CTR definieras som förhållandet mellan antalet klick på din annons och det totala antalet annonsvisningar multiplicerat med 100 %.

Exempel. Din annons visades 2,5 tusen gånger och 200 personer klickade på den. Således är CTR = 200/2500*100% = 8%.

Det betyder att din annons tog 8 % av användarna som såg den här annonsen till din webbplats. Vanligtvis varierar CTR-frekvensen från 1%-2%.

För att öka denna indikator är det nödvändigt att utföra följande arbete med annonsen:

  • Personifiera så mycket som möjligt;
  • Gör det ljusare och mer kontrasterande;
  • Ändra storlek (förstora);
  • Ändra platsen för annonsen (placera den i mitten).

Kostnad per klick (CPC) – kostnad per klick. Detta mätvärde visar kostnaden för ett klick på din annons.

Med CPC kan du utvärdera din annons i termer av avkastningen på investeringen för en potentiell kund som kommer till din webbplats.

Exempel. Din banner kostar 6 000 rubel per månad. Under den här månaden bytte 500 potentiella kunder till din webbplats via den. CPC = 6000/500 = 12 rubel. Således kostar en övergång till webbplatsen från en banner dig 12 rubel.

För att öka CPC måste du:

  • Anpassa din annons så mycket som möjligt;
  • Ställ in ett geografiskt filter för visningar;
  • Ställ in ett tidsfilter för visningar (den tid på dagen då din annons kommer att visas);

Kostnad per mile (CPM) – visar en fast kostnad för 1 000 visningar exklusive klick.

Den beräknas som produkten av tusen visningar, CTR och kostnad per klick.

Exempel. Din annons visades 2 500 gånger och 200 personer klickade på den. Dess kostnad är 400 rubel per dag.

CTR = 200/2500*100% = 8%;

CPC = 400/200 = 2 rubel per dag;

Således kostar CPM = 1000*8%*2 = 160 rubel 1000 visningar av din annons.

Hur man bäst genomför en reklamkampanj på Internet

Nu är det dags att prata om hur man bäst genomför en onlineannonseringskampanj: på egen hand eller med hjälp av onlineannonseringsspecialister från tredjepartsorganisationer.

Detta är en ganska komplicerad fråga. Svaret beror på faktorer som:

  • Tillgång till ledig tid;
  • Din utbildning;
  • Utvalda typer av reklam på Internet;
  • Din produkt;
  • Målgruppen.

Men ändå jämförde vi dessa två metoder för att genomföra en reklamkampanj på Internet, analysdata presenteras i tabellen.

Index

På egen hand Frilansare
Låg (fri placering möjlig) Från 1 000 rubel för en typ av reklam på Internet

Från 3 000 rubel

Tidskostnad

Hög Låg

Arbetskraftskostnader

Hög Genomsnitt
Hög Hög

Bredd av val av online marknadsföringsverktyg

Alla verktyg är inte tillgängliga Alla verktyg tillgängliga

Alla verktyg tillgängliga

Vanliga frågor om marknadsföring online

  1. Vilken typ av reklam på Internet anses vara mest effektiv?

Det finns inget som heter det mest effektiva marknadsföringsverktyget. Allt beror på målet för reklamkampanjen, detaljer och kvaliteten på arbetet. Men ur ekonomisk effektivitetssynpunkt kan för närvarande kontextuell reklam urskiljas.

  1. Är det möjligt att genomföra en reklamkampanj på Internet utan att spendera pengar?

Jo det kan du. Men i det här fallet kommer du att behöva spendera mycket tid och ditt eget arbete. Samtidigt kommer du att ha tillgång till en begränsad uppsättning verktyg: annonsering på anslagstavlor, reklamfilmer på YouTube och nyhetsbrev via e-post.

  1. Vad är det bästa sättet att kombinera online marknadsföringsverktyg? Kan jag bara använda ett verktyg?

Du kan inte skapa en universell medieplan. Kombinationen av vissa verktyg beror på dina mål, förmågor och produkt. Men samtidigt kan det otvetydigt konstateras att användning av endast ett online marknadsföringsverktyg inte kommer att leda till betydande resultat.

Reklam är nödvändigt för marknadsföring och marknadsföring av en webbplats, varumärke eller tjänster på marknaden. Därför är det användbart att veta vilka typer av annonsering på Internet som finns i princip, så att det vid behov finns mycket att välja på.

Reklam som handelsmotor har funnits länge. Och det dök upp på Internet när Internet blev tillgängligt för massorna. Internet har tillsammans med tidningar, tv och radio blivit en mycket lovande reklamnisch.

För närvarande har många riktiga företag och företag en närvaro på Internet. Syftet med en sådan företagswebbplats är att locka fler potentiella kunder och ge dem ytterligare information om företagets arbete och listan över produkter eller tjänster som tillhandahålls.

Förutom företagswebbplatser finns det många andra webbplatser på Internet: informativa, personliga, underhållning, etc., för vilka reklam kan hjälpa till i den svåra processen att marknadsföra webbplatsen.

1. Visa annonsering

Det förekommer även reklam i media (massmedia). Det är skillnad på onlineannonsering och mediareklam. Det ligger i det faktum att du på Internet inte bara kan titta på en annons med dina ögon, utan också klicka på en annons, gå till en internetsida och få ytterligare information där, som inte finns tillgänglig i media.

Låt oss nu titta närmare på länkar och banners i displayannonsering. Alla är vana vid länkar på Internet. Vi kan säga att hela Internet består av länkar. Länkar på webbplatser kan bland annat vara reklam. Annonsören betalar för en reklamlänk till sin webbplats, tjänst eller produkt, och webbansvarig placerar denna länk på sin webbplats.

Ordet "banner" är lånat från det engelska språket: "banner", vilket betyder "banner", "transparens", "flagga".


Ris. 1. Banner på webbplatsen som annonserar evenemanget "Optimization 2016".

Webmasters, på betald basis, publicerar på sina webbplatser inte bara länkar till andra webbplatser, utan även banners (Fig. 1) som annonserar ett företag, produkt eller tjänst.

Pengar debiteras antingen för en engångspublicering av en länk för alltid (de så kallade "eviga" länkarna), eller för publiceringen av en länk eller banner under en viss tidsperiod ("tillfälliga" länkar för en vecka, en månad etc.).

2. Kontextuell reklam: vad är det?

Ordet "sammanhang" betyder närvaron av en sådan del av texten som representerar en fullständig tanke. Dessutom tolkas och förstås alla ord och fraser i denna text entydigt. Till exempel betyder ordet "nyckel" i sammanhanget "han stoppade in nyckeln i dörren för att öppna den" "dörrnyckeln." I sammanhanget "han hittade nyckeln till programmet" betyder ordet "nyckel" "att gå in i programmet." Om sammanhanget är "gå till källan efter vatten", betyder ordet "nyckel" "källa".

Kontext gör att du kan förstå mer exakt vad vi pratar om. På samma sätt låter kontextuell reklam dig visa användaren reklam specifikt om den fråga som intresserar honom på Internet.

Till exempel kan en webbsida om att göra glass hemma visa annonser för blandare, kylskåp, fryst frukt osv.

  • text i form av länkar,
  • banderoller,
  • videoannonsering (placeras i videon).
  1. bredvid sökresultat i sökmotorer,
  2. eller på olika partners webbplatser.

Kontextbaserad annonsering kännetecknas av ökad relevans och klickbarhet från användare, eftersom annonser (vanligtvis i textform, mindre ofta banners eller videor) endast visas för de personer som anger en liknande sökfråga.

Sökannonsering som en del av kontextuell annonsering

När en användare anger en fråga svarar den vanligtvis med kontextuell reklam först och sedan resten av informationen.

Till exempel nedan i fig. 2 skrevs frågan "färgade linser för ögon" in i Yandex sökfält. Sökmotorn visar den första annonsen märkt "Reklam" (1 i fig. 2). Detta beror på att sökmotorn själv tjänar pengar på att lägga ut annonser och får inkomster från att visa annonser i sina sökresultat.


Ris. 2. Exempel på sökannonsering i Yandex

När sökmotorn anger en fråga efter annonsering returnerar sökmotorn också "vanliga" sajter, och inte de från annonsering, det vill säga de sajter som ärligt lyckats nå TOPPEN (nummer 2 i fig. 1). Sådana webbplatser är numrerade med början med siffran 1 och vidare i den ordning som de byggdes av en viss sökmotor.

Kontextuell reklam av Yandex och Google

Å ena sidan har Yandex ett annonsnätverk för annonsörer som heter Yandex Direct. Annonsörer placerar sina annonser där och betalar Yandex för att visa dem. Yandex visar betald reklam antingen i sina sökresultat som svar på en begäran från användare eller på webbansvarigas webbplatser.

Å andra sidan heter annonsnätverket för webbansvariga YAN (Yandex Advertising Network). För att visa Yandex-reklam skickar webbmastern sin webbplats för moderering till Yandex. Om webbplatsen genomgår moderering och accepteras i YAN, ingår webbmastern ett avtal med Yandex och blir dess partner, och webbmasterns webbplats kallas en Yandex-partnersida. Sedan installerar webbmastern reklamblock på sin webbplats och får under vissa förutsättningar en belöning från Yandex för detta.

Således fungerar Yandex sökmotor som en mellanhand mellan annonsörer och webbansvariga:

  • Yandex.Direct är ett annonsnätverk för annonsörer,
  • YAN - för webbansvariga.

Den fungerar inte bara som mellanhand.

  • för annonsörer – Google Adwords,
  • och för webbansvariga - Google Adsense.

3. Geokontextuell reklam

Även relaterat till sökmotorer. Det speciella med denna reklam är att den länkar användaren regionalt till ett visst företag som tillhandahåller vissa tjänster i hans stad eller region.

Till exempel, en användare från Khabarovsk skriver in frasen "köpa byggmaterial" i en sökmotor. I resultaten ser han webbplatser för företag som säljer byggmaterial, som finns i hans region. Detta är resultatet av geo-kontextuell reklam.

Geokontextuell reklam fungerar bra på mobiltelefoner. Vissa användare är inte ens medvetna om att geolokalisering är aktiverat som standard på deras mobiltelefoner, vilket gör att de kan exakt bestämma användarens plats. Om i Yandex. Maps eller i Google Maps från din smartphone, skriv in till exempel en förfrågan om matsalar eller caféer, då ges de närmaste kaféerna till platsen där användaren befinner sig.


Ris. 3. Geokontextuell reklam i Yandex Maps

I fig. Figur 3 visar att i den högra kolumnen visas först två reklamblock med geo-kontextuell reklam, och sedan visas webbplatser från TOPPEN av sökresultat.

4. Viral reklam

Viral reklam omfattar även olika elektroniska kurser, checklistor eller böcker, till exempel i . Om informationen där är extremt viktig, intressant och nödvändig för användare, kommer de gärna att dela sådant material med varandra. På så sätt kommer viral spridning av information att ske. I arbetet med viral reklam kan man se en analogi med spridningen av influensa i en skola eller i en storstad.

Oftare finns det sådant användbart innehåll, men det innehåller länkar till annat material, inklusive betalmaterial.

5. Reklam i onlinespel

Ett företags varumärke eller logotyp kan passa harmoniskt in i spelet, till exempel som bakgrund.

Varsamt och diskret kommer det att komma ihåg av användaren som spelar spelet, och därefter kommer denna användare att vara mer benägna att köpa produkterna från detta företag.

6. Reklam på sociala nätverk

Ris. 4. Annonsering på det sociala nätverket Facebook

I sociala nätverk kan du ställa in inriktning - det är när en annons ställs in för att visas på ett socialt nätverk för en viss krets av användare, utvalda enligt vissa kriterier: geografisk plats, kön, ålder, intressen, etc.

Om kostnaden för annonsering på Internet

När det gäller kostnaden måste du här titta på olika annonsalternativ och välja den som passar dig.

Du kan självständigt prova olika typer av reklam på Internet, baserat på det lägsta belopp som krävs för att köra reklam. Till exempel, i Yandex.Direct är minimikostnaden för reklam 300 rubel, i det sociala nätverket VKontakte - 500 rubel.